NIEUW! Verplichting tot toevoeging van uittreksel strafregister voor interne security
Vanaf 2025 is het verplicht om een uittreksel uit het strafregister (Model 1) toe te voegen aan de evenementenaanvraag voor iedere vrijwilliger die als interne security wordt ingezet.
Wat houdt dit in?
Iedere vrijwilliger die instaat voor interne bewaking moet een uittreksel uit het strafregister Model 1 (artikel 595) aanvragen en voorleggen.
Het uittreksel wordt beoordeeld door de politie, die beslist of de vrijwilliger geschikt is om als interne security te fungeren.
Als organisator zijn jullie verantwoordelijk om de verzamelde strafregisters als gebundeld document op te laden via het platform Eaglebe tijdens de evenementenaanvraag.
Hoe vraag je een uittreksel aan?
Makkelijk! En het kost je maar een paar minuten.
Waar? Via de onze website of aan na afspraak aan het Infopunt.
Kostprijs: Gratis.
Wat vraag je aan? Uittreksel strafregister Model 1 (artikel 595). Dit is een standaarddocument voor activiteiten waarbij geen specifieke wettelijke toegangsvoorwaarden gelden.
Hulp nodig bij het aanvragen van je strafregister?
Bekijk deze video en aanvullende uitleg via de bijlage.
Goed om weten wanneer je een evenement organiseert
1. Sorteerplicht keukenafval en etensresten ook voor evenementen
Sinds 2021 moeten al heel wat bedrijven (zoals cateraars, horeca, zorginstellingen, …) verplicht keukenafval en etensresten sorteren. Vanaf 1 januari 2024 geldt deze verplichting voor elke producent van bedrijfsafval. Deze bijkomende inzameling heeft als doel het bedrijfsrestafval verder te doen dalen. Het afval van evenementen wordt beschouwd als bedrijfsafval.
Wat betekent dit voor eventorganisatoren? In zones waar er een selectieve fractie in het restafval belandt, moet er in principe een apart inzamelrecipiënt staan zodat de bezoeker de mogelijkheid heeft om correct te sorteren. Het advies is om aan de hand van een vuilnisbakkenplan te bekijken waar er op de eventzone veel etensresten vrijkomen om te bepalen waar het zinvol is om bijkomende recipiënten te plaatsen. Bijvoorbeeld in een zone waar bezoekers eten, is het aangewezen om een inzamelbak voor etensresten te plaatsen. Ook daar waar het eten bereid wordt, moet een apart recipiënt voorzien worden. Ga zeker in gesprek met uw afvalpartner hierover. Zij kunnen mee nadenken voor een oplossing op maat.
Vanuit OVAM wordt communicatiemateriaal aangeboden rond deze sorteerverplichting om jouw leden, medewerkers, collega's, bezoekers, ... te informeren..ichting. U kan dit materiaal gebruiken om uw leden, medewerkers, collega’s, eventorganisatoren, bezoekers … te informeren. Wil je zelf een folder of affiche drukken? Dan vraag je het bestand in hoge resolutie aan via communicatie@ovam.be. Heb je nog vragen? check dan zeker deze FAQ over de sorteerverplichting. Voor meer informatie, aarzel niet contact op te nemen met Astrid De Man via astrid.de.man@ovam.be.
2. Herbruikbare bekers
Onze stad besloot om de volgende clausule op te nemen bij de overeenkomsten en vergunningen aangaande de organisatie van publieke evenementen en bijgevolg het gebruik van éénmalige drankverpakkingen te verbieden: ‘Met betrekking tot afvalpreventie wordt de regelgeving omtrent cateringmateriaal volgens het VLAREMA (fut. 5.3.12.1 t.e.m. 5.3.12.3) nageleefd, dit zonder gebruik te maken van de uitzonderingsbepaling die voorzien is in deze regelgeving. Er geldt m.a.w. een volledig verbod op het gebruik van wegwerprecipiënten bij het schenken van dranken. Het betreft dan zowel wegwerpbekers, als ook éénmalige drankverpakkingen zoals blik, plastic flesjes of glazen flesjes zonder statiegeld.’
Bij de aanvraag moeten organisatoren via een afvalplan aangeven hoe hieraan voldaan zal worden en met welk retoursysteem men zal werken om de bekers maximaal te recupereren. De voorwaarden in de vergunning worden gecontroleerd. Meer info over het gebruik van herbruikbare bekers: Organiseer je evenement afvalarm | IDM.
3. Organiseer je een evenement in een park of parkzone?
Twee maal per jaar is een circusgezelschap welkom in onze stad.
Wil jullie gezelschap kandidaat zijn om in onze stad op te treden? Vul dan even het bovenstaand aanvraagformulier in, dan behandelen we je aanvraag zo snel mogelijk.
Water is waardevol! Water is overal! Water is (be)leven! Daarom organiseren we van vrijdag 22 maart tot zondag 31 maart 2024 de Week van het Water. Op heel wat locaties in Vlaanderen vinden sportieve, educatieve, culturele en creatieve activiteiten plaats in en langs het water. Daarnaast is deze week ook het ideale moment om even stil te staan hoe wij hier in Lokeren het...
Een goede maand nadat het nieuwe zwembad Durmehal in onze stad de deuren opende voor scholen, clubs en zwemlessen wordt het vanaf 19 februari mogelijk om er baantjes te zwemmen. De effectieve opening wordt groots ingezet tijdens het feestelijke openingsweekend op zaterdag 16 en zondag 17 maart. Die zaterdag is meteen ook de dag waarop zwembad Durmehal officieel opent voor het grote publiek.
Laat je meeslepen door een opwindende avond vol drumbeats en meeslepende DJ-sets, opgevoerd door de getalenteerde leerlingen van Kunstacademie Ter Beuken! Bereid je voor op een waanzinnige avond waar de leerlingen van de academie zowel de drums laten bulderen op de beats van populaire muziek als de sfeer verhogen met spetterende DJ-sets!