11 februari = 11/2 = 112
Op deze Europose dag van het noodnummer staan we graag even stil bij wat je precies moet doorgeven wanneer je de hulpdiensten belt.
- Leg uit waar de hulpdiensten verwacht worden.
Geef het juiste adres. Vermeld de (deel)gemeente of stad, de straat, het huisnummer of eventuele opvallende herkenningspunten. Zorg ervoor dat de doorgangen vrij zijn. Laat de hulpdiensten opwachten door iemand die hen naar de plaats van het ongeval kan leiden. - Beschrijf wat er is gebeurd.
Over welk soort ongeval gaat het? Zijn er gevaren waarvoor gespecialiseerde hulp nodig is? - Vertel wie het slachtoffer is.
Hoeveel slachtoffers zijn er? Wat is de toestand van het slachtoffer? Wat is er mis? Zijn er specifieke letsels te zien?
We doen ook een warme oproep om de gratis app 112 te downloaden want die biedt heel wat voordelen in noodsituaties:
- Je moet de noodnummers niet onthouden en kan deze dus ook niet vergeten wanneer je in paniek bent.
- Je locatiegegevens worden doorgestuurd naar de noodcentrale zodat je makkelijker terug te vinden bent door de hulpdiensten. Iedere 30 seconden krijgen zij trouwens een update van je positie.
- De operator geeft jouw medische gegevens (zoals hartproblemen, allergieën aan medicatie, epilepsie, ...) meteen door aan de hulpdiensten indien jij deze invult in de app.
- De noodcentrale kan een chatfunctie activeren wanneer je niet kan spreken of horen.
- Ben je bewusteloos en vinden de hulpdiensten je niet? Dan kan de noodcentrale je gsm laten rinkelen.