08/03/2023

Nieuw in de app 112 BE: e-loket 1722.be en telefoonnummer 1722

Algemeen nieuws

Als je bij storm of wateroverlast hulp nodig hebt, maar er niemand in levensgevaar is, dan gebruik je het e-loket www.1722.be (permanent beschikbaar) of het telefoonnummer 1722 (wanneer dat preventief wordt geactiveerd) om een interventie van de brandweer te vragen.

Vanaf nu zijn zowel dit e-loket als het telefoonnummer ook beschikbaar via de app 112 BE. Deze bijkomende functionaliteit zorgt ervoor dat het noodnummer 112 voorbehouden blijft voor levensbedreigende situaties en niet overbelast geraakt bij storm of wateroverlast.

Opgelet: wees geduldig als je beslist om te bellen naar 1722, want het is mogelijk dat er bij noodweer veel burgers tegelijk bellen. Bel ook niet terug om te weten wanneer de hulpdiensten zullen aankomen. Het e-loket is altijd de meest efficiënte manier om brandweerhulp bij noodweer voor niet-levensbedreigende situaties te vragen.

Hoe ziet deze wijziging eruit?

Het startscherm van de app 112 BE wijzigt niet. Op het eerste scherm klik je op één van de icoontjes ziekenwagen, brandweer of politie (afhankelijk van de dringende hulp die je nodig hebt). Op deze pagina kom je via het pijltje naar rechts op een twee scherm terecht. Daar kies je of je – bij voorkeur – doorverwezen wordt naar het e-loket www.1722.be of dat je – indien het noodnummer werd geactiveerd – naar 1722 wenst te bellen.

112 BE - De app die levens redt

Het belangrijkste voordeel van de app 112 BE is dat je de noodnummers niet moet onthouden en je deze dus ook niet kan vergeten als je in paniek bent. De noodcentrale vindt jou dankzij deze app echter ook gemakkelijker terug. De app stuurt jouw positie namelijk door naar de noodcentrale zodra je belt en stuurt daarna elke 30 seconden een update van jouw positie.

Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen in de app bovendien eenvoudig aangeven dat ze niet kunnen telefoneren en via berichten met de noodcentrale communiceren. En iedereen kan via de app vooraf bepaalde medische informatie doorgeven. De operator in de noodcentrale beschikt nog voor je iets hebt gezegd over deze info en geeft deze alvast door aan de hulpdiensten indien nodig.

Download de app 112 BE via de app store of play store.
Meer info: www.122.be/nl.