Het stadbestuur heeft bij de NMBS haar bezorgdheid geuit over de gewijzigde treinverbinding tussen Lokeren en Brussel sinds december 2024. Door het schrappen van de rechtstreekse IC-verbinding tussen beide steden moeten reizigers uit Lokeren nu overstappen in Dendermonde, wat vooral tijdens de piekuren leidt tot moeilijk haalbare aansluitingen.
In een antwoord aan het stadsbestuur liet NMBS eerder al weten dat zij de impact van deze wijziging sinds 16 december nauwgezet opvolgen. Samen met infrastructuurbeheerder Infrabel zal na zes maanden een grondige evaluatie gebeuren. Daarbij wordt onder meer gekeken naar stiptheid, reizigersaantallen, bezettingsgraad en haalbaarheid van aansluitingen.
NMBS erkende echter de moeilijkheden bij het overstappen in Dendermonde en vroeg Infrabel al om te onderzoeken of de aansluitende treinen dichter bij elkaar gebracht kunnen worden en of er wachttijden kunnen worden ingevoerd. Ondertussen werden al een aantal maatregelen uitgewerkt:
- Verbetering van stiptheid en aansluitingen in Dendermonde die bijdraagt tot een verhoging van het slaagpercentage van aansluitingen in Dendermonde. Deze maatregelen worden gefaseerd ingevoerd vanaf april 2025, met verdere verbeteringen die gepland staan voor juni en september 2025.
- Studie om verplaatsingstijd te verminderen
Infrabel bestudeerde de mogelijkheid om de verplaatsingstijd tussen aansluitende treinen in het station van Dendermonde te verkorten door treinen dichter bij elkaar te brengen. Door kruisingen in het station en de lange samenstelling van de trein, is het technisch en operationeel niet mogelijk om de IC26 te ontvangen op de sporen 1-4, 6 en 7. Op specifieke tijdstippen is het echter wel mogelijk om deze trein te ontvangen op spoor 5 in plaats van op de sporen 8 en 9. Deze optimalisatie is ondertussen reeds operationeel. Dit geldt om de twee uur voor:- treinen Kortrijk/Doornik -> Dendermonde met aankomst tussen 06.56 en 22.56 uur;
- treinen Dendermonde -> Doornik/Kortrijk met vertrek tussen 06.04 en 22.04 uur
- Extra wachttijd voor aansluitende treinen
Om reizigers meer zekerheid te bieden bij het overstappen in Dendermonde, wordt een extra wachttijd van vijf minuten toegevoegd voor 4 S34-treinen tijdens de avondspits (16.04 u., 17.04 u., 18.04 u. en 19.04 u.). Zo krijgen reizigers de kans om hun aansluitende trein te halen, zelfs in geval van kleine vertraging. Deze maatregel wordt uitgetest sinds 22 april 2025.
De terugkeer van een rechtstreekse treinverbinding naar Brussel is op korte termijn jammer genoeg niet mogelijk wegens internationaal afgestemde en gereserveerde capaciteit voor goederverkeer. Bovendien zou het opnieuw invoeren van een rechtstreekse verbinding een negatieve invloed hebben op de globale stiptheid van treinen op meerdere trajecten.