Nieuws

Agenda en beslissingen raadplegen

Raadpleeg de agenda en de (ontwerp)beslissingen van de gemeenteraad en de commissies. Ook titels van collegebeslissingen kan u raadplegen, evenals de titels van de besluiten van de algemene vergadering en raad van bestuur van welzijnsvereniging Sakura.

Vanuit de agenda kan u doorklikken naar:

  • de tekst van de beslissingen (voor de gemeenteraad)
  • de tekst van de ontwerpbesluiten (voor de vergaderingen van de commissies)
  • de titels van de beslissingen van het college van burgemeester en schepenen
  • de titels van de beslissingen van de AV en RvB van Sakura

Raadpleeg agenda’s en (titels van) beslissingen van de gemeenteraad, commissies, college en vergaderingen van Sakura 

Voor vragen kan u contact opnemen met de Dienst Secretariaat tel. 09 235 31 00, e-mail: secretariaat@lokeren.be

Bekendmakingen op categorie

Alle berichten Algemeen nieuws Bibliotheek Cultuur Digitalisering Evenementen In de kijker Jeugd Kinderopvang Kunstacademie Mobiliteit Museum Ondernemen Onderwijs Park ter Beuken Service Speloke Sport Toerisme Vacatures

17/04/2024
Algemeen nieuws Mobiliteit

Actieweek tegen fietsdiefstal

Van 22 tot en met 28 april zetten we ons samen in tegen fietsdiefstal. Tijdens de Nationale Actieweek tegen Fietsdiefstal worden ook in onze stad extra acties opgezet om deze campagne te ondersteunen:

1. Op maandag 22 april geven onze gemeenschapswachten, samen met het Fietspunt, preventietips om diefstal te voorkomen én kan je in het Fietspunt terecht om je fiets te laten labelen. Station - van 14 tot 16.30 uur

2. Op woensdag 24 april geven onze gemeenschapswachten, samen met het Fietspunt, preventietips om diefstal te voorkomen en wordt er ook aan fietslabeling gedaan.
Wekelijkse woensdagmarkt - van 9 tot 12 uur

Meer info op besafe.be.

 

 

15/12/2023
Algemeen nieuws Mobiliteit

Nieuw: openbaar vervoersnet van De Lijn vanaf 6 januari 2024

Vanaf 6 januari 2024 wordt het openbaar vervoer duurzamer, betrouwbaarder en flexibeler. Want dan gaat De Lijn voor Hoppin, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. Daarin staat combimobiliteit centraal, waarbij je verschillende vervoersmiddelen  (trein, tram, bus, deelfietsen, deelauto’s, …) vlotter kan combineren.

Op drukke routes zet De Lijn in op snellere, meer betrouwbare en frequentere bussen en trams. Op plaatsen waar er minder vraag is naar openbaar vervoer, biedt De Lijn Flex mogelijk een oplossing.

Wat is Hoppin?

Hoppin is jouw gids door het openbaarvervoeraanbod. Een Hoppinpunt brengt het beste van mobiliteit samen. Je vindt er verschillende vervoermiddelen die netjes op elkaar zijn afgestemd (trein, tram, bus, deelfietsen, deelauto’s, …) zodat je vlot overstapt op een ander (eigen) vervoermiddel. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan een Hoppinreisplanner. Via deze planner weet je welke vervoersmiddelen je best kan combineren, hoe lang jouw reis duurt en hoeveel alles kost. Zo reis je dus nog vlotter naar je werk, school, ziekenhuis, favoriete winkel en sport- of cultuurcentrum. 

Nieuwe verbindingen en lijnnummers

Vanaf 6 januari 2024 zal in Lokeren het nieuwe Lijnnet van start gaan en dat brengt een aantal veranderingen met zich mee. Sommige buslijnen krijgen een ander lijnnummer, nieuwe frequentie of reisweg. De Lijn start ook met enkele gloednieuwe verbindingen zoals bijvoorbeeld Lokeren – Industriepark E17.

Belbus wordt flexbus

Waar geen openbaar vervoer is, kan je rekenen op de flexbussen van De Lijn. Die vervangen de gekende belbusjes. Je rit reserveren doe je via de Hoppinapp, -website of -centrale (0800 12 2 12). Ook kan je via de website een overzicht raadplegen van alle haltes in Lokeren waar de flexbussen stoppen.

Meer info

26/10/2023
Algemeen nieuws Mobiliteit

Openbare verlichting na de herfstvakantie gedoofd tussen 24 en 4 uur

Vorig jaar in september werd beslist om de openbare verlichting buiten de woonkernen ’s nacht te doven tussen 23 en 5 uur. Met uitzondering van vrijdag- en
zaterdagnacht. Een maatregel om bewuster om te gaan met onze energie.

Het doofscenario werd eind augustus dit jaar geëvalueerd. Uit cijfers van de politie blijkt dat het doven van de straatverlichting geen impact heeft op het aantal verkeersongelukken of het aantal gepleegde woningdiefstalen.

Toch bestaat er bij sommige burgers een subjectief onveiligheidsgevoel. Voornamelijk bij diegenen die in ploegenstelsels werken of zich 's avonds verplaatsen
in het kader van socioculturele of sportieve activiteiten. Daarom werd beslist dat de lichten minder lang gedoofd zullen worden, namelijk van 24 tot 4 uur.

Met deze aanpassing heeft de stad nog altijd een energiebesparing van 546 960 kWh per jaar.

Het bestuur vindt zowel de energiebesparing als de veiligheid van haar burgers belangrijk en koos hiermee voor een voor een gulden middenweg. Daarnaast werd nu al beslist dat de openbare verlichting op Lokers grondgebied tijdens de ganse duurtijd van de Lokerse Feestweek niet gedoofd zal worden in het kader van algemene veiligheid voor elke burger en bezoeker.

Fluvius start na de herfstvakantie met deze aanpassingen, die zo’n 2 à 3 weken zullen duren.

Meer weten? lokeren.be/energie

28/07/2023
Algemeen nieuws Mobiliteit

Nieuwe parkeerautomaten duiken op in Lokers straatbeeld

Sinds kort werkt stad Lokeren samen met een nieuwe parkeerfirma, namelijk Streeteo by Indigo. Samen met deze firma maakt de Stad werk van een digitaal parkeersysteem. Als onderdeel hiervan worden de huidige parkeerautomaten begin augustus vervangen door nieuwe touchscreen automaten met nummerplaatingave. Net zoals in vele andere steden moet je voortaan geen ticketje meer achter je voorruit leggen.

Hoe werkt het?

Door de ingave van je nummerplaat komt je betaling in een digitaal systeem terecht. De parkeerwachter kan via dat systeem zien of je een geldig parkeerbewijs hebt.

Betalen kan met cash, bankkaart, sms parkeren (4411) of via een parkeerapp zoals Indigo Neo of 4411.

Locatie parkeerautomaten

Zo goed als alle huidige automaten en hun locaties worden behouden. Enkel op de Grote Kaai zal de automaat dichter bij het museum staan. In het begin van de Stationstraat verhuist de automaat naar de overkant van de straat. En één exemplaar in de Luikstraat verdwijnt gezien daar 4 automaten stonden. De automaten op de Groentemarkt en de Oude Vismijn komen op de locatie zoals voor de werken.

Nieuwe manier van controle

De komende maanden zal er ook een scanauto in het straatbeeld verschijnen. Deze wagen scant de nummerplaten van de geparkeerde voertuigen. Als er een overtreding wordt gedetecteerd, krijgt de parkeerwachter de gegevens door en zal deze ter plaatse gaan voor een visuele controle. De eerste maanden zal je nog een papieren retributiebon achter je ruitenwisser vinden, maar op termijn zal dit volledig digitaal gaan en krijg je je boete thuis opgestuurd.

Gratis parkeren blijft

30 minuten gratis parkeren blijft. Per parkeerzone (rode, gele en groene zone) kan je 2 keer per dag 30 minuten gratis parkeren. Als je jouw gratis tijd al verbruikt hebt, zal je enkel nog kunnen kiezen voor een betalend ticket. Op wandelafstand van het centrum vind je verschillende randparkings waar je sowieso gratis en onbeperkt kan parkeren.

Parkeerschijf en -kaarten

In de blauwe zone is het nog steeds verplicht om de fysieke Europese blauwe schijf achter de voorruit te plaatsen. Deze geeft recht op 2 uur gratis parkeren. Ook de mindervalidenkaart moet nog steeds zichtbaar en leesbaar achter de voorruit liggen. De zorgverstrekkerskaart wordt gedigitaliseerd, maar de blauwe schijf die je daarbij moet leggen, moet nog steeds fysiek voorliggen.

Voor de verlenging van de parkeerkaart is het niet meer nodig om fysiek langs te komen in de shop. Via de website van Streeteo (be.streeteo.com) kan je een aanvraag doen met de nodige documenten. Na controle en acceptatie van de aanvraag ontvang je een digitaal parkeerrecht voor de gekozen periode.

Parkeerzones

Op de parkeerautomaten wordt aangegeven wanneer je precies moet betalen. In de betalende zone moet je betalen van maandag tot en met zaterdag van 9 tot 18 uur. Op zon- en feestdagen  moet je niet betalen. In de rode zone mag je maximaal 1,5 uur parkeren, in de gele zone 2 uur en in de groene zone 4 uur. De parkeerzones worden aangeduid door zoneborden aan het begin en het einde van de zone. Voertuigen met een parkeerkaart voor mensen met een handicap mogen in alle zones onbeperkt en gratis parkeren.

Parkeerwinkel Streeteo

Voor meer info kan je terecht op be.streeteo.com of in de parkeerwinkel: Schoolstraat 6. De winkel is open op dinsdag van 13 tot 19 uur, woensdag van 9 tot 13 uur en donderdag van 9 tot 17 uur. Tijdens de Lokerse Feesten sluit de parkeerwinkel op dinsdag om 17 uur.

Meer info.

28/06/2023
Algemeen nieuws Mobiliteit

Vernieuwde Groentemarkt terug open voor verkeer

De plannen rond de totaalrenovatie van de Groentemarkt en de Oude Vismijn in het stadscentrum van Lokeren werden al eind 2019 opgetekend. Na verschillende participatierondes en ontwerpversies, werden eind 2022 de werken aangevat. Vandaag opent alvast het eerste deel uit het project, de Groentemarkt, opnieuw voor al het doorgaand verkeer. De opening van de Oude Vismijn volgt tegen het bouwverlof.

Vandaag werd de Groentemarkt opengesteld langs beide richtingen, via de Markt en de Roomstraat. De vroegere doorsteek naar de Oude Vismijn werd bij de hertekening van dit project geschrapt voor gemotoriseerd verkeer. Voortaan zal deze korte doorsteek enkel toegankelijk zijn voor de zachte weggebruiker.

De inrichting van de Groentemarkt past volledig binnen de duurzame visie die Stad Lokeren hanteert inzake groenbeheer, maar kadert eveneens binnen een klimaatbewust kader. 

Zo werden de parkeerplaatsen onthard waardoor er extra ingezet wordt op waterinfiltratie. Door wadi’s te creëren in de groenzones kan het water ter plaatse in de bodem trekken. Bij natte periodes kunnen deze wateroverlast tegengaan, en tijdens droge periodes zorgen ze ervoor dat het grondwater ter plaatse wordt gebufferd. De nieuwe parkeerplaatsen zijn bedoeld als kortstondige parkeermogelijkheid om de lokale handelaar vlot te kunnen bereiken. Voor langere bezoeken naar het stadscentrum wordt doorverwezen naar een van de voorziene parkings in de buurt (Vrijheidsplein (€), Grote Kaai, Markt (€)). 

Gezellig, groen & duurzaam

Stapstenen sieren de wadi’s en ook zitelementen werden voorzien op de Groentemarkt. De groene inrichting op zich, geeft een veel toegankelijkere en gezellige indruk aan deze passage in de stadskern. In het kader van het nieuwe lichtplan van de Stad werd de verlichting aangepast. Bepaalde terrassen werden uitgebreid, wat de straat automatisch meer doet leven en bruisen.

Fase 2: Oude Vismijn binnenkort ook afgerond

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de werkzaamheden in de Oude Vismijn. Geschat wordt dat deze tegen het bouwverlof deze zomer afgerond worden. Hierover wordt later nog gecommuniceerd via de stadskanalen.

Meer info over het project vind je bij stadsprojecten op de website. 

23/05/2023
Algemeen nieuws Mobiliteit

Ga jij ook voor een veilige zone 30? Besticker je afvalcontainer!

Valt jouw straat onder de zone 30 km/u en wil je de weggebruiker hier extra attent op maken? Dan bieden wij jou in samenwerking met IDM, geheel verblijvend, een zone 30-sticker aan om op je afvalcontainers te kleven.


Waar haal je de stickers?

Je haalt ze af bij één van onderstaande stadsdiensten of op het recyclagepark in jouw buurt.

  • Sociaal Huis, Lepelstraat 4
  • Stadhuis, Groentemarkt 1
  • Cultuurcentrum, Kerkplein 5
  • Bibliotheek, Kerkplein 3
  • Infrastructuur, Weverslaan 18
  • Infopunt Toerisme, Markt 2

Waar kleef je de stickers?

Woon je in een eenrichtingsstraat? Dan is het voldoende om de sticker op 1 zijde van de container te kleven, in het andere geval besticker je beide zijden. Dit kan zowel voor de groene als de grijze afvalbak. Kleef de sticker zeker niet over de barcode-sticker. Deze moet altijd zichtbaar blijven.

Meer info vind je op idm.be.

14/04/2023
Algemeen nieuws Mobiliteit

Onze stad sanctioneert voortaan zelf snelheidsovertredingen

Het stadsbestuur vraagt aan de gemeenteraad om het bijzonder politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen goed te keuren op 24 april. Deze zogenaamde GAS 5-procedure maakt dat het stadsbestuur snelheidsovertredingen tot 20 km per uur boven de toegelaten snelheid zelf kan sanctioneren met een gemeentelijke administratieve geldboete (GAS). Deze toevoeging aan het reglement geeft de algemene veiligheid in de stad alweer een boost. Op deze manier zetten we namelijk extra in op verkeersveiligheid.

Onze stad zet al geruime tijd in op Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) en pakt hiermee storende overlastfenomenen lokaal aan. Zo blijven sluikstorters, wildplassers, veroorzakers van nachtlawaai, vandalen, … niet ongestraft in Lokeren. Recent werd het GAS-reglement nog uitgebreid met parkeerhandhaving om storende parkeerovertredingen (zoals: negeren van parkeerverbod, parkeren op het trottoir of op parking voor mensen met een beperking) beter te kunnen beheersen en consequent te beboeten. En nu wordt dit – met GAS 5 - nog uitgebreid met het aanpakken van (beperkte) snelheidsovertredingen.

Nieuw in Lokeren: GAS 5, sancties op beperkte snelheidsovertredingen

Elk lokaal bestuur heeft sinds enige tijd de mogelijkheid om beperkte snelheidsovertredingen te sanctioneren via de lokale GAS-ambtenaar met GAS-boetes. Het Decreet Lokaal Bestuur riep daartoe een nieuwe GAS-procedure (GAS 5) in het leven naast de bestaande GAS-procedures. Het is de wegverkeerswet die bepalend is voor de GAS 5. Volgens die wet kan de lokale GAS-ambtenaar van een gemeente een GAS-boete opleggen voor beperkte snelheidsovertredingen vastgelegd op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur. Overtredingen die een gemeentelijke sanctie krijgen, worden uit de huidige strafrechtelijke procedure gehaald.

Vijf voorwaarden voor GAS 5

Een snelheidsovertreding kan enkel gemeentelijk vervolgd worden wanneer de inbreuk aan deze 5 voorwaarden voldoet:

1. De overtreding vindt plaats op wegen waar 30 km/uur of 50 km/uur de maximumsnelheid is.
2. De overtreding mag maximaal 20 km/uur te veel bedragen.
3. De overtreding wordt vastgesteld door een automatisch toestel (bemand, onbemand, mobiel of vast) dat volledig gefinancierd is door de lokale overheid.
4. De overtreding wordt begaan door een meerderjarig persoon of rechtspersoon.
5. Er wordt op hetzelfde moment geen andere overtreding vastgesteld.

Wanneer niet aan al deze voorwaarden wordt voldaan, dan blijft de vastgestelde overtreding onderworpen aan het strafrecht via het parket van Oost-Vlaanderen.

Verkeershandhaving in eigen beheer

Overdreven of onaangepaste snelheid is een doorslaggevende factor in één op de drie ongevallen met lichamelijk letsel. Ondanks de vele bewustwordingscampagnes is te snel rijden bij veel bestuurders helaas te veel een automatisme geworden. Door gebruik te maken van de wettelijke mogelijkheid om bepaalde snelheidsovertredingen te sanctioneren met gemeentelijke administratieve geldboetes, kan de stad het handhavingsluik van deze overtredingen – via de GAS-ambtenaar - in eigen handen en beheer nemen.

Algemene veiligheid verbetert

Veiligheid en leefbaarheid zijn als kerntaken al jaren prioriteit binnen onze stad. Het stadsbestuur blijft hier dan ook continu op inzetten. Zo kadert het GAS-verhaal in het algemene veiligheidsbeleid van de Stad, wat er mee voor zorgt dat de criminaliteitscijfers onder controle blijven. De installatie van een uitgebreid stadscameranetwerk over het ganse grondgebied, net als de versterking van het lokale politiekorps de afgelopen jaren lieten al een positieve veiligheidsevolutie in Lokeren optekenen.

Na goedkeuring gaat het vernieuwde reglement in vanaf 1 mei 2023.

05/01/2023
Algemeen nieuws Mobiliteit Ondernemen

Tweede fase renovatie Groentemarkt / Oude Vismijn

Vanaf 9 januari gaat de tweede fase in van het project Groentemarkt - Oude Vismijn en beginnen de werken op de Oude Vismijn.
Daardoor wordt de Oude Vismijn afgesloten voor doorgaand verkeer. 

Er wordt een omleiding voorzien via enerzijds Durmelaan, Heirbrugstraat, Kapellestraat, Knaptandstraat, Lindestraat en Kapellestraat, Heirbugstraat, Durmelaan anderzijds.
 
 
Het stadhuis en onze lokale handelaars blijven te voet bereikbaar. Fietsers met fiets aan de hand en voetgangers kunnen de werfzone passeren.
Afhankelijk van waar de werken plaatsvinden, is het mogelijk dat de doorgang van de Groentemarkt naar de Oude Vismijn tijdelijk onderbroken zal worden voor voetgangers.
 
 
Meer info over bereikbaarheid, timing en werken vind je hier terug.

16/08/2022
Algemeen nieuws Evenementen Jeugd Mobiliteit Sport Toerisme

18 september: benen baas tijdens Autoloze Zondag

 Fietsers, wandelaars, skaters en kinderwagens krijgen zondag 18 september van 13 tot 17 uur vrij spel in onze stad. Tijdens deze Autoloze Zondag wordt het centrum van Lokeren verkeersvrij gemaakt en voorzien we heel wat activiteiten voor jong en oud.

Wat valt er te beleven?

Veel, héél veel! Wat dacht je van een ritje op go carts of een race in een zeepkist? Daag je liever je vrienden uit? Fiets hen dan uit het wiel op rollen of op het speciaal aangelegde fietsparcours.

Of versla hen tijdens een wedstrijdje kubb. Pak je al eens graag uit met je skills op wieltjes? Dan is de mobiele pumptrack zeker iets voor jou. Breng je eigen bmx, step, roller skates, fiets, … mee en toon ons hoe vlot jij over het parcours gaat.

Wil je het iets spectaculairder? Neem dan zeker plaats in de space bikes en maak een looping van 7 meter terwijl je op een fiets zit. Spanning en sensatie gegarandeerd dus. Tussendoor is er ook ruimte om je te wagen aan een spelletje spikeball, arrow tag of hockey.

  

De (aller)kleinsten laten zich op de grime-stand omtoveren tot prinses, piraat, stoere krijger of superheld en leven zich nadien helemaal uit op één van de springkastelen.

Dorst en honger?

Uiteraard vergeten we ook de innerlijke mens niet. Tijdens Autoloze zondag geniet je van een verfrissend (of verwarmend) drankje bij onze lokale horeca-uitbaters en dankzij verschillende foodtrucks is een hongertje makkelijk te stillen.

Het evenement wordt feestelijk geopend door onze bellemannen onder begeleiding van de Socialistische Harmonie Vooruit. Tussendoor zorgt Goe Vals en uit de Moate voor de nodige ambiance. Noteer deze datum alvast in je agenda, samen maken we er een fantastische zondag van.

Aangepaste mobiliteit

Om op een veilige manier te genieten van Autoloze Zondag wordt de mobiliteit in het centrum van onze stad tijdelijk aangepast.

  • Autovrije straten: Opgelet in de Infokrant van september stonden de autovrije straten fout opgenomen.
    Zo worden de Durmelaan vanaf de Oude Vismijn, de Markt + Durmebruggen, Stadswaag en de Grote Kaai tot parking Grote Kaai volledig verkeersvrij.
     
     1. Spikeball - Kubb
     2. Hockey
     3. Pannakooi
     4. Fietsparcours - Go-carts
     5. Fietsen op rollen
     6. Grime
     7. Pumptrack
     8. Space-bikes
     9. Springkastelen
     10. Skate
     11. Zeepkisten
     12. Arrow tag

  

 

 

 

  • Andere straten lopen dood of vormen een lus zodat je aan dezelfde kant weer het centrum kan verlaten. De straten worden aangeduid met een nadar met daarop een bord ‘kermis’ en ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’. Doorgaand verkeer is er onmogelijk, maar buurtbewoners raken zo zonder problemen tot aan hun woning.

  • Van de Stationsstraat – Koophandelstraat wordt bovendien een lus gemaakt door auto’s toe te laten in de voetgangerszone t.h.v. Delhaize. Het station, de brandweer en het Vitaz blijven uiteraard wel bereikbaar. Ook worden er extra fietsenstallingen voorzien aan de rand van de verkeersvrije zone. 

Zo geniet iedereen maximaal van een fijne en veilige zondag!

 

 

30/05/2022
Algemeen nieuws Mobiliteit

Burgerbevraging milieu en mobiliteit

Wat is de samenhang tussen milieu en de manier waarop we ons verkeer organiseren? Dat is de vraag die de Vervoerregio Waasland, waartoe ook onze stad behoort, zich stelt. De vervoerregio lanceert een grootschalige bevraging van de burgers. Welke ideeën draag jij aan en wat vind jij belangrijk bij de samenhang tussen milieu en verkeer?

Via een online bevraging worden een aantal ‘akkoord of niet’-vragen voorgelegd:

  • Moeten er meer bomen langs de weg worden geplant?
  • Moeten verouderde vervuilende dieselwagens verboden worden in de steden?
  • Moeten er meer laadpalen worden gezet voor elektrische auto’s?
  • Mogen er geen nieuwe wegen meer worden aangelegd voor auto’s?
  • Moeten er, om dierenslachtoffers te vermijden, meer rasters, dierentunnels en ecoducten komen?

Nadien volgen vragen over wat jij als de belangrijkste problemen ervaart. Je krijgt een aantal keuzes waarin je je voorkeuren kan uitspreken.

Deelnemen doe je hier. Je beantwoordt in alle anonimiteit de vragen, geeft je mening en bouwt zo mee aan een evenwichtig plan voor verkeer in onze regio. Expertise of voorkennis is niet vereist, elke mening telt.

De Vervoerregio Waasland bestaat uit de gemeenten Kruibeke, Lokeren, Moerbeke, Sint-Gillis-Waas, Sint-Niklaas, Stekene, Temse, Waasmunster, Zele, samen met het departement Mobiliteit en Openbare werken van de Vlaamse gemeenschap.

07/03/2022
Algemeen nieuws Mobiliteit

Bus 27 naar en vanuit Eksaarde en Lokeren rijdt anders door werken

Vanaf 14 maart start de heraanleg van de Zwaanardestraat in Sinaai. Tussen Meerdonk, Sint-Gillis of Sint-Niklaas en Sinaai is er geen hinder voor bus 27. De bediening van Eksaarde en Lokeren blijft verzekerd via een aangepaste reisweg.

Omleiding

De werken in de Zwaanaardestraat zullen minstens een jaar duren. Deze straat vormt een deel van de verbinding tussen Sinaai en Eksaarde. Daarom moet bus 27 naar (of vanuit) Eksaarde en Lokeren omrijden.

Ritten naar Eksaarde en Lokeren rijden om via de Hulstbaan en Pontweg. Daar splitsen ze op naargelang hun eindbestemming: de ritten naar Lokeren rijden dan opnieuw over de vaste reisweg via Daknam naar Lokeren station. De ritten naar Eksaarde rijden via Gentdam, Sijpstraat, Ganzendries en Bautschoot naar de eindhalte ‘Keerken’ in Eksaarde. Deze halte wordt tijdens de omleiding wel verlegd naar een locatie bij het tankstation op de hoek van Keerken en Bautschoot.

Dienstregeling

De dienstregeling van bus 27 wijzigt enkel voor de ritten naar of vanuit Lokeren of Eksaarde. Toch blijft het vaste stramien ook hier zoveel mogelijk bewaard. De vertrektijden van deze ritten in Meerdonk, Sint-Gillis, Sint-Niklaas, Eksaarde Keerken en Lokeren blijven overal dezelfde als vandaag. Enkel de doortochten aan de haltes onderweg wijken in veel gevallen lichtjes af. Reizigers kunnen de doortochten aan hun halte opzoeken via de routeplanner op de website (vergeet dan niet de datum aan te passen) of aan de nieuwe affiches aan de haltes.

Niet bediend

Deze haltes worden tijdens de werken niet bediend door bus 27:

  • Sinaai Neerstraat
  • Sinaai Zwaanaardestraat
  • Sinaai Hellestraat
  • Sinaai Leebrugstraat
  • Sinaai Keizerstraat
  • Eksaarde Nieuwe Baan
  • Eksaarde Sint-Jansdam
  • Eksaarde Kerk
  • Eksaarde Spletterenstraat
  • Eksaarde Brug

Tussen Lokeren en Eksaarde kunnen reizigers gebruik maken van bus 49. Deze bedient onder meer de halte ‘Brug’ dicht bij het dorpscentrum van Eksaarde.

 

20/01/2022
Algemeen nieuws Mobiliteit

Gebruik leenfietsen piekt in Lokeren

Afgelopen jaar zagen we het aantal gebruikers én het aantal ritten in onze stad met een Blue-bike toenemen. Dankzij deze fietsen ontleen je makkelijk en snel een fiets om je vanaf het station op een betrouwbare en corona-veilige manier op weg te begeven.

Ondanks de lange periodes van verplicht thuiswerk, stapten toch meer pendelaars en/of Lokeraars op de fiets. Dat betekent dat het systeem ook vaker ingeschakeld wordt voor recreatieve doeleinden.

Nationaal werd ten opzichte van 2020 een toename in het aantal ritten geregisteerd van 13,73%. In Lokeren gaat het om een stijging van maar liefst 48,76%. Vooral in de maand september piekte het gebruik van deze leenfietsen enorm. In totaal maakten afgelopen jaar 336 unieke personen gebruik van een Blue Bike in onze stad. 35% van deze gebruikers ontleent de fiets voor zo'n 9 à 12 uur. Slechts 3,29% gaat langer dan een dag met de fiets op pad.

Meer info: blue-bike.be

03/12/2021
Algemeen nieuws Mobiliteit

Samen met AWV maken we de toekomst van de N47 bekend tijdens Infomarkt

Maak kennis met de toekomst van de N47 tussen de Dijkstraat en de H.-Hartlaan. Het Agentschap Wegen en Verkeer, Sweco Belgium en de stad Lokeren organiseren op 15 december een infomarkt over hoe de N47 er in de toekomst zal uitzien.

Wat voorafging …

Haalbaarheidsstudie

De toekomstvisie over het N47-tracé is het resultaat van een uitgebreide haalbaarheidsstudie die de knelpunten van de huidige toestand in kaart bracht en oplossingen heeft aangereikt om de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te verhogen. Speciale aandacht ging in deze studie naar:

  • veilige oversteekplaatsen voor de zachte weggebruikers;
  • een vlotte doorstroming op de N47, als ring rond Lokeren;
  • het verminderen van het aantal ongevallen en vermijden van conflicten tussen weggebruikers;
  • veilige én vlotte ontsluiting van het centrum en Lokeren-Zuid.

De haalbaarheidsstudie omvat twee luiken:
1. Ontwikkelen van een toekomstvisie.
2. In januari 2022 start de opmaak van de detailontwerpen voor de kruispunten van de N47 met de Martelarenlaan en de H.-Hartlaan.

Participatie door de Lokeraar

In januari 2021 is de studie opgestart, het terrein werd opgemeten en de verkeerstellingen werden uitgevoerd. In februari kon de Lokeraar via het online inspraakplatform Denkmee zijn wensen, knelpunten en ideeën meegeven. Met die input werd er verder gewerkt en zijn er een aantal mogelijke scenario’s uitgewerkt. Deze werden voorgelegd aan een klankbordgroep (KBG), samengesteld uit betrokken actoren en inwoners van de stad, in mei van dit jaar. De feedback van de KBG stelde de werkgroep in staat om een voorkeursscenario uit te werken. Dit werd vervolgens voorgelegd aan de Lokeraar via het onlineplatform in oktober en aan het buurtcomité van Lokeren-Zuid in november. De input van deze 2 feedbackmomenten heeft tot het finale resultaat geleid dat tijdens de infomarkt op 15 december wordt voorgesteld.

Ter kadering …

Projectzone

De afbakening van het studietracé is niet toevallig gekozen. Ter hoogte van de Dijkstraat sluit het aan op het al heringerichte deel van de N47. En aan de westzijde stopt de projectzone vlak voor het kruispunt met de Sterrestraat. Dit kruispunt met de Sterrestraat wordt heraangelegd in het lopende dossier ‘Totaalrenovatie Sterrestraat – Naastveldstraat’. In de toekomst zal de gehele N47 aangepakt worden. Dit gebeurt gefaseerd en steeds onder de coördinatie van het Agentschap Wegen en Verkeer.

De toekomstvisie …

Visie en voorkeursscenario naar de toekomst toe

De visie en het bijhorende voorkeursscenario dat werd uitgewerkt, werd afgetoetst aan een aantal thema’s waarbij er door de inwoners van Lokeren en de leden van de werkgroep veel belang werd gehecht aan: 1. De overgang naar een duurzame samenleving, beter gekend als de modal shift. 2. Het STOP-principe waarbij de veiligheid en het comfort van de zachte weggebruikers op de eerste plaats komt. 3. De flankerende maatregelen die nodig zijn in de wijken rondom de N47 zodat ze leefbaar blijven.

Lokeraar krijgt informatie tijdens Infomarkt

De infomarkt over de toekomstplannen van de N47 gaat door op woensdag 15 december 2021 van 17 tot 21 uur in de Ontmoetingsruimte (derde verdieping) van het stadhuis, Groentemarkt 1 in Lokeren.

Om dit infomoment veilig te laten verlopen, gelden de volgende maatregelen:

  • Breng je Covid Safe Ticket en identiteitskaart mee;
  • Draag een mondmasker;
  • Hou voldoende afstand;
  • Presentatie en mogelijkheid tot interactie met AWV, Sweco Belgium en de betrokken diensten wordt zittend georganiseerd •
  • Verplicht inschrijven via denkmee.lokeren.be.

En daarna?

Vanaf half januari zal er vertrekkende vanuit de toekomstvisie gestart worden met de opmaak van de ontwerpplannen voor de kruispunten met de Martelarenlaan en de H.- Hartlaan/Hovenierstraat. Eens dat de plannen vorm beginnen te krijgen, zal de Lokeraar opnieuw de mogelijkheid om vragen en opmerkingen te formuleren.

Tegen de zomer van 2022 wordt getracht een finaal plan klaar te hebben. De concrete heraanleg van de N47 zal nadien gefaseerd uitgevoerd worden. De nodige budgetten dienen te worden voorzien binnen de meerjarenplanning van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Alle info en de presentatie van de toekomstvisie N47 lees je na 15 december na via denkmee.lokeren.be (Projecten)

15/10/2021
Algemeen nieuws Mobiliteit

Wie wordt Fietsgemeente/-stad 2022?

Dit jaar gaat de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) in samenwerking met de Fietsersbond voor de tweede keer op zoek naar dé fietsgemeente bij uitstek. Het grote publiek kan de online enquête invullen tot 31 oktober 2021. De resultaten zullen 9 genomineerden opleveren, verdeeld over 3 categorieën volgens inwoneraantal. Zij krijgen een studiebureau over de vloer. Op basis van dit terreinonderzoek worden 3 winnaars geselecteerd. Zij mogen zich Fietsgemeente/-stad van 2022 noemen en ontvangen een bedrag van de Vlaamse Overheid om te blijven investeren in hun fietsbeleid.

Vul de bevraging in op fietsgemeente.be of via onderstaande QR-code en stem onze stad naar de top!

De verkiezing Fietsgemeente is een initiatief van de VSV, in samenwerking met de Fietsersbond

30/09/2021
Algemeen nieuws Mobiliteit

Overweg Bokslaarstraat afgesloten van 8 tot en met 11 oktober

In het weekend van 8 tot en met 11 oktober wordt de overweg in de Bokslaarstraat afgesloten voor het uitvoeren van onderhoudswerken. Het kruispunt Spoele - Naastveldstraat wordt dan tijdelijk terug opengesteld voor doorgaand verkeer zodat de bewoners niet ingesloten zijn tussen beide werken. Van zodra de werken aan de overweg afgerond zijn, kan de aannemer het kruispunt Spoele - Naastveldstraat verder afwerken.
 

15/09/2021
Algemeen nieuws Mobiliteit

Visienota N47 bijna afgerond, maak kennis met het voorkeursscenario

Begin 2021 gaven het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de stad Lokeren, het startschot voor de uitwerking van een duurzame visienota voor de N47 tussen de Dijkstraat en de Heilig-Hartlaan. Deze haalbaarheidsstudie, begeleid door studiebureau Sweco Belgium, heeft als belangrijkste doel om de problematiek van de huidige toestand in kaart te brengen en mogelijke oplossingen aan te reiken om de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te verhogen. Verschillende scenario’s werden opgesteld, rekening houdend met de ruimtelijke en verkeerskundige planningscontext en de wensen van alle betrokken actoren, inclusief de bewoners van Lokeren. Vanuit de analyse en alle verzamelde informatie werd getracht de beste keuze te maken. Maak kennis met het voorkeursscenario.

Doel: vlottere doorgang en veiligere kruispunten

Binnen de toekomstvisie voor de N47 gaat er extra aandacht naar veilige oversteekplaatsen voor de zachte weggebruikers, een veilige kruising met de fietssnelweg F412 Lokeren – Zele – Dendermonde, het verminderen van het aantal ongevallen, het vermijden van conflicten en een veilige ontsluiting voor de nieuwe Brandweerkazerne.

Voorafgaande stappen

De huidige situatie werd in kaart gebracht door de verkeerstellingen, in de maand januari, te bundelen met de bestaande gegevens rond knelpunten en ongevallencijfers. 2 Samen met de informatie en de ideeën van de Lokeraar, verzameld in februari via een online enquête met input over de oversteekbaarheid, de doorstroming en de veiligheid over het hele traject en de momenteel 10 aanwezige kruispunten, kreeg een eerste analyse vorm en werd er gestart met de uitwerking van mogelijke scenario’s. Met deze analyse en de mogelijke scenario’s ging de klankbordgroep, een kleine groep betrokken partners en vertegenwoordigers uit verschillende leeftijdscategorieën, aan de slag en werden mogelijke acties onderzocht. De oefening werd gemaakt om vanuit deze analyse en alle verzamelde informatie de beste keuze te maken.

Uitgangspunten voorkeursscenario segment Dijkstraat – Martelarenlaan

1. Verbeteren van de verkeersveiligheid door het sluiten van de middenberm ter hoogte van de Vierschaarstraat en de Rivierstraat.
2. Afkoppelen van de Rivierstraat van de N47 voor gemotoriseerd verkeer en het creëren van een nieuwe aansluiting in het verlengde van de Bakkersstraat. Dit zorgt voor een veilig, lichtengeregeld viertakskruispunt, uitgerust met conforme fiets- en voetgangersvoorzieningen. Via dit lichtengeregeld kruispunt kunnen zowel voetgangers, fietsers als gemotoriseerd verkeer veilig de N47 oprijden, afrijden en oversteken.
3. Voorzien van een keerpunt voor wagens (en vrachtwagens) ter hoogte van de Rivierstraat. Door het voorzien van een veilig keerpunt daalt de kans op kop-staart aanrijdingen en verhoogt de doorstroming op de N47.
4. Voorzien van een keerpunt richting Lokeren voor wagens ter hoogte van de Vierschaarstraat. Onveilige keerbewegingen ter hoogte van de verkeerslichten aan het drukke kruispunt met de Dijkstraat worden zo vermeden.
5. Voorzien van veilige fietspaden en fietsoversteken in het gehele segment. Het dubbelrichtingsfietspad richting Lokeren langsheen de Zelebaan wordt over de volledige lengte doorgetrokken, verbreed en beveiligd.

Uitgangspunten voorkeursscenario segment Martelarenlaan – Heilig-Hartlaan

1. De belangrijkste kruispunten van de N47 in deze zone, namelijk deze met de Lokerhoutstraat en Heilig-Hartlaan blijven open voor het autoverkeer. Voor de veiligheid worden deze voorzien van verkeerslichten zodat ook fietsers en voetgangers veilig kunnen oversteken.
2. Verhogen van de verkeersveiligheid door het sluiten van de voorrangsgeregelde kruispunten (Hovenierstraat en Molenstraat) voor het gemotoriseerd verkeer. De Molenstraat en het deel van de Hovenierstraat naar het centrum sluiten niet meer rechtstreeks aan op de N47. Men moet via de ventweg naar de lichtengeregelde kruispunten aan de Heilig-Hartlaan of de Lokerhoutstraat.
3. De huidige oversteek in het verlengde van de Hoveniersstraat blijft behouden, maar enkel voor zachte weggebruikers (fietsers en voetgangers) middels een drukknop lichtenregeling.
4. De zuidelijke tak van de Hovenierstraat wordt omgeleid zodat een viertakskruispunt ontstaat ter hoogte van de Heilig-Hartlaan.
5. Het voorzien van veilige fietspaden en fietsoversteken in het gehele segment. 

Samen denken

Op denkmee.lokeren.be lees je alle info na over het scenario dat door de projectstuurgroep, samengesteld uit AWV, het studiebureau Sweco Belgium en de stedelijke diensten, als beste keuze wordt voorgesteld. Niet enkel de ontwerpplannen maar ook een uitgebreide motivatienota vind je hier terug. Vragen, suggesties en feedback formuleer je tot 8 oktober als idee op het platform of via mail naar denkmee@lokeren.be.

Verdere timing

Na deze feedbackronde wordt de verzamelde info verwerkt, wordt de keuze voor het definitief scenario gemaakt en de visienota gefinaliseerd. Rond november wordt de definitieve toekomstvisie voor de N47 voorgesteld aan de Lokeraar en wordt ook gestart met de concrete opmaak van de ontwerpplannen voor de kruispunten met de Martelarenlaan en de H.-Hartlaan en Hoveniersstraat.

 

31/08/2021
Algemeen nieuws Mobiliteit

Lokeren pioniert in snelle omleidingsweg trage weggebruikers in Vlaanderen

Trage weg door Spoelepark als omleidingsweg voor stappers en trappers

Stad Lokeren blijft continu investeren in een betere en vlottere mobiliteit. Renovatiewerken aan wegen horen hier ook onder. Ook in de Naastveldstraat en Sterrestraat staan er werken gepland. De straat wordt volledig heraangelegd, inclusief rioleringswerken. Op 6 september starten de werken in de Naastveldstraat aan de kant Spoele. Omleidingswegen zijn tijdens deze en andere wegenwerken absoluut noodzakelijk. Ook voor voetgangers en fietsers, voor wie omleidingen vaak een extra inspanning vragen. Het gebeurt maar al te vaak dat ze doorheen werfzones stappen of trappen.

(vlnr: Philip Rubbens (vzw Spoelepark) - Frank Vermeulen (vzw Spoelepark) - Patsy Verhoeven (vzw Spoelepark) - schepen voor Infrastructuur Sabine Van Rysselberghe - Reinoud D'Haese (vzw Spoelepark))

Voetwegje in Spoelepark als trage weg

Het buurtinitiatief vzw Spoelepark creëerde 4 jaar geleden een voetwegje door Spoelepark en onderhoudt sindsdien deze alternatieve doorgang van Marsstraat naar parking Kinderdagverblijf Patjoepelke (Spoele). De vzw klopte aan bij Stad Lokeren met haar suggestie om het voetwegje als tijdelijke omleidingsweg dienst te laten doen. Het idee werd positief onthaald door het stadsbestuur, waaronder ook schepen voor Infrastructuur Sabine Van Rysselberghe. De Stad ondersteunt vaker goede burgerinitiatieven. En zeker wanneer deze kaderen binnen de fietscampagne VéLokeren, waarbij de stad iedereen op de fiets wilt krijgen.

“Dankzij deze snelle omleiding via het Spoelepark voor de zogenaamde stappers en trappers kunnen we extra inzetten op veiligheid voor de trage weggebruiker tijdens werkzaamheden. Nu met de opstart van de scholen is het des te belangrijk dat iedereen zich veilig kan verplaatsen van en naar school. Ook wanneer er werken zijn”, aldus een tevreden schepen Van Rysselberghe.

Op aansturen van schepen Van Rysselberghe werd het bestaande voetwegje in Spoelepark verbreed door de stedelijke groendienst. Aangezien het om een tijdelijk initiatief gaat in afwachting van de aanleg van het Spoelepark werd er geen wegverharding aangebracht en blijft het een onverharde aardeweg. Er wordt wel maximaal ingezet op drainage via de naastliggende grachten. De Stad Lokeren en de vzw Spoelepark lanceren hiermee een primeur in Vlaanderen. Vzw Spoelepark zet zich blijvend in Vzw Spoelepark ontving hiervoor ook een projectsubsidie van het fonds Duurzaam Materialenen Energiebeheer (www.fdme.be). Samen met de vzw Trage Wegen zullen de bevindingen van het initiatief en haar gebruikers gebundeld worden om zo de ervaring over het inzetten van trage wegen als omleidingsweg te bevorderen. De vzw Spoelepark werkt ook aan een deelfietsensysteem van bakfietsen voor dit tijdelijk gebruik. Wie kinderen naar school wil brengen of boodschappen wil doen kan zich melden via Facebook of e-mail naar info@spoelepark.be.

"Vanuit de vzw Spoelepark vinden we fietsen erg belangrijk. Voor de gezondheid zeker, maar bovenal voor het milieu en onze omgeving. En dat het dan ook veilig kan gebeuren binnen onze stad, juichen wij enorm toe. We zijn dankbaar dat de Stad Lokeren ons hierin steunt”, geeft Frank Vermeulen van vzw Spoelepark tot slot nog graag mee.

25/08/2021
Algemeen nieuws Mobiliteit

Deelwagen Autopartners Share tijdelijk verplaatst naar parking Grote Kaai

#autodelen
 
Dit weekend gaat het evenement Buiten Beeld (openluchtcinema) door op de parking van het Cultuurcentrum.
 
De 🚗 deelwagen van Autopartners Share is vanaf vandaag tot en met dinsdagmorgen 31 augustus te vinden op de parking van de Grote Kaai aan de laadpalen.

02/06/2021
Algemeen nieuws Mobiliteit

Lichtgevend verkeersbord maakt fietsen veiliger aan spoorwegoversteek

In het kader van fietsveiligheid werd aan de spoorwegoversteek ter hoogte van de Brandstraat – Wolfsakker aan weerskanten een verkeersbord geplaatst dat oplicht wanneer er een aanrijdende fietser gedetecteerd wordt op de fietssnelweg. Op die manier willen we de fietssnelweg F413 (Lokeren-Dendermonde) mét haar overstekende fietsers extra benadrukken voor de automobilist.

“Verkeersveiligheid is en blijft een belangrijke prioriteit binnen Stad Lokeren. Ook de plaatsing van een dergelijk aandachtsbord is hierin een stap. Als stad blijven we uiteraard ook in overleg met de provincie, Infrabel en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om een definitieve oplossing uit te werken voor dit kruispunt. ”, aldus schepen voor Mobiliteit, Sabine Van Rysselberghe.

Op de fietssnelweg is langs elke zijde op 10 meter van het kruispunt een sensor aangebracht die zachte weggebruikers begint te detecteren vanop een afstand van 30 à 40 meter. Vanaf dat moment licht het verkeersbord op. Bevindt de zachte weggebruiker zich op 10 meter afstand, blijven de borden nog 16 seconden lang branden. Dat geeft de fietser, voetganger, jogger, … voldoende tijd om opgemerkt te worden aan het kruispunt en zo veiliger over te steken.

05/05/2021
Algemeen nieuws Mobiliteit

10 schoolomgevingen worden verkeersveiliger gemaakt

Nog dit jaar zorgen we voor meer verkeersveiligheid in 10 schoolomgevingen en doen hiervoor een beroep op een subsidie van de Vlaamse overheid. Het subsidiedossier, goedgekeurd door minister Peeters van Mobiliteit en Openbare Werken omvat een financiële ondersteuning van 71 097,29 euro. De overige kosten worden door Stad Lokeren zelf gedragen.

Schepen voor Mobiliteit, Sabine Van Rysselberghe, zegt hierover het volgende:
“Verkeersveiligheid is en blijft een belangrijk aandachtspunt binnen het stadsbestuur. We zijn dan ook erg verheugd dat we via deze weg op een versnelde manier alsnog kunnen inzetten op een verhoogde veiligheid rond onze scholen.”

Maatregelen voor veiligere schoolomgeving

1. BS Bengel (Bakkerstraat)

  • Volledige heraanleg schoolomgeving Bakkerstraat.

  • Plaatsen van snelheidsinformatieborden (‘Smileyborden’).

  • Plaatsen van ‘fluorescerende potloden’ in schoolomgeving/schoolingang Bakkerstraat

2. Boskesschool (Kopkappelstraat)

  • Versmallen kruispunt rechtop de school = insnoeren Edgard Tinelstraat zodat het zebrapad niet zo ver doorloopt en zeker niet op deze zijstraat doorloopt.

  • Verwijderen van het andere zebrapad zodat kinderen via één zebrapad geconcentreerd kunnen oversteken.

  • Plaatsen van snelheidsinformatieborden (‘Smileyborden’).

  • Plaatsen van ‘fluorescerende potloden’ in schoolomgeving/schoolingang.

3. Stedelijke basisschool Eksaarde (DAM)

  • Plaatsen van snelheidsinformatieborden (‘Smileyborden’).

  • Plaatsen van ‘fluorescerende potloden’ in schoolomgeving/schoolingang.

4. VBS Dol-fijn (Eksaarde-Dorp)

  • Plaatsen van snelheidsinformatieborden (‘Smileyborden’).

  • Plaatsen van ‘fluorescerende potloden’ in schoolomgeving/schoolingang.

5. Stedelijke basisschool Staakte (Hoogstraat)

  • Plaatsen van snelheidsinformatieborden (‘Smileyborden’).

  • Plaatsen van ‘fluorescerende potloden’ in schoolomgeving/schoolingang.

  • Plaatsen van snelheidsinformatieborden (‘Smileyborden’).

  • Plaatsen van ‘fluorescerende potloden’ in schoolomgeving/schoolingang.

6. BS Heiende (Heiende)

  • Plaatsen van snelheidsinformatieborden (‘Smileyborden’).

  • Plaatsen van ‘fluorescerende potloden’ in schoolomgeving/schoolingang.

7. GO! BS De Tovertuin (Hoogstraat)

  • Plaatsen van snelheidsinformatieborden (‘Smileyborden’).

  • Plaatsen van ‘fluorescerende potloden’ in schoolomgeving/schoolingang.

8. BS St.-Lodewijkscollege Doorslaar (Doorslaardorp)

  • Plaatsen van snelheidsinformatieborden (‘Smileyborden’).

  • Plaatsen van ‘fluorescerende potloden’ in schoolomgeving/schoolingang.

9. BSBO KlimOp (Karrestraat)

  • Plaatsen van snelheidsinformatieborden (‘Smileyborden’).

  • Plaatsen van ‘fluorescerende potloden’ in schoolomgeving/schoolingang.

10. De Karwij (Durmelaan)

  • Plaatsen van snelheidsinformatieborden (‘Smileyborden’).

  • Plaatsen van ‘fluorescerende potloden’ in schoolomgeving/schoolingang.

 

Blijvend engagement voor komende jaren

De komende jaren engageren we ons om de andere schoolomgevingen eveneens veiliger te maken. Ook daar zal gekeken worden hoe de verkeerssituatie rond de scholen kan verbeteren door bijvoorbeeld het plaatsen van smileyborden of fluorescerende potloden of door infrastructurele maatregelen te treffen.

20/04/2021
Algemeen nieuws Mobiliteit

Groot Fietsexamen

Veilig fietsen moet je leren. Daarom organiseert de Lokale Politie op 3 en 4 mei i.s.m. de lagere scholen, de DIV en de Jeugd- en Sportdienst opnieuw het Groot Fietsexamen

08/04/2021
Algemeen nieuws Mobiliteit

Werken aan N70 Zeveneken tijdelijk op lager pitje door verontreinigd grondwater

De wegen- en rioleringswerken in Zeveneken staan tijdelijk op een lager pitje. Het grondwater dat weggepompt moet worden om de riolering te kunnen aanleggen blijkt verontreinigd. Het voldoet momenteel niet aan de normen om in de beek te mogen afvoeren.

Het is niet duidelijk hoe lang de verontreiniging zich daar al bevindt. Ook de oorzaak is niet bekend. Het is wel duidelijk dat dit niet door de werkzaamheden zelf veroorzaakt is.

Om de verontreiniging niet verder te verspreiden besliste bouwheer Agentschap Wegen en Verkeer het afpompen tijdelijk te stoppen. Er wordt nu onderzocht of een extra filter op de bemalingsmachine het water kan zuiveren zodat het wel terug mag afgevoerd worden.

Consumeer geen grondwater

Uit voorzorg drinken bewoners van de werfzone best geen grondwater zolang ze niet beschikken over een recent analyseverslag van hun putwater. Sowieso kan grondwater altijd een gezondheidsrisico inhouden, ook los van de vaststellingen tijdens de werken.
Met het kraantjeswater is er helemaal geen probleem en wordt er geen enkele beperking opgelegd.

Het Agentschap Wegen en Verkeer, Aquafin, de stad Lokeren en de gemeente Lochristi blijven de situatie ter plaatse opvolgen. Alle maatregelen worden genomen om eventuele verontreinigingen in het grondwater niet verder te verspreiden. Er worden de komende dagen op de werf testen uitgevoerd met een zuiveringsfilter en ook de komende weken en maanden zullen geregeld stalen genomen worden.

 

Downloads

 

30/03/2021
Algemeen nieuws Mobiliteit

Update werkzaamheden Bredenhoek en sluiten slagboom Spieveldstraat

De werken in de Bredenhoekstraat en Bijkamstraat zijn zo goed als afgerond en ook de toegang richting E17/4 is ondertussen afgewerkt. De hoogtebegrenzer werd geplaatst en de tractorsluis werd, na enkele terechte opmerkingen, ietwat verhoogd zodat deze zijn doel met zekerheid bereikt.

Nu deze toegang is gerealiseerd, zal de slagboom Spieveldstraat - die tijdens de werkzaamheden tussen 16 en 18 uur werd opengezet - opnieuw volledig dicht blijven.

Dit gaat in op dinsdag 6 april 2021. Enkel bij calamiteiten kan er, op vraag van de hulpdiensten, gebruik van gemaakt worden.

04/03/2021
Algemeen nieuws Mobiliteit

Nijverheidstraat (t.h.v. de brug van de N70) tijdelijk afgesloten

🚧 Je merkte het al: de Nijverheidstraat ter hoogte van de brug van de N70 is afgesloten. De inspectieput van de riolering blijkt onderaan losgescheurd te zijn waardoor de bodem van de put stilaan verzakt.
Dit is een ernstig defect: de veiligheid kan niet gegarandeerd worden wanneer er met een voertuig wordt over gereden.
Jammer genoeg is dit een zeer oude riolering, met ovaalvormige buizen die niet standaard zijn.
 
🏗 Volgende week start de bemaling, daarna worden de herstelwerken uitgevoerd. Gezien de moeilijke situatie (grote diepte, groot waterdebiet, geen prefabconstructie mogelijk en onder een brug dus beperkt wat kraanwerk betreft) zal de straat pas ten vroegste na de paasvakantie terug opengesteld worden.
 
😕 Naast de lopende werkzaamheden aan het station, is dit als bijkomende hinder niet ideaal. Dat beseffen ook wij. Helaas zijn dergelijke plotse verzakkingen en navenante werken ook door ons niet te voorzien.